Top Vardagsbetraktelser bloggar Blogglista.se Blogg Topplista Allmänt Matbloggstoppen

onsdag 5 januari 2011

Kalljästa hurtbullar

Varje vecka kommer en ny kokbok med tema från Allt om mat tillsammans med en kvällstidning på onsdagarna. Förra veckans bok hade temat Bruch. Jag gillar överlag Allt om mat´s recept & tycker det är en kul idé att dem plockat ihop the best of samlat i små behändiga böcker. Jag ÄLSKAR bröd så igår testade jag ett nytt recept på bröd som skulle kalljäsa, det blev en HIT vill jag lova -NY FAVORIT :0)

Translation: Yesterday I baked a new bread, it is now my new favorite bread -LOVELY!

Förra veckans bok med tema Bruch.
Jag är väldigt förtjust i kalljäst bröd så jag bestämde mig för att testa dessa Kalljästa hurtbullar, bara namnet alltså...
Ingredienserna till 14 stycken saftiga bullar...
RECEPT: Lös 15 g smulad jäst i en bunke med 5 dl kallt vatten...
Tillsätt ett skalat, grovrivet äpple...
2 msk linfön, jag använder krossade hemma hos mig...
1 dl pumpafrön...
2 tsk salt...
1 dl vetekli...
1 dl grahams- eller grovt rågmjöl, jag tog rågmjöl, blanda...
Tillsätt sedan sist ca 10 dl vetemjöl, degen ska fortfarande vara lös, man får ha lite fingertoppskänsla här...
Klar för kylskåpet över natten...
Täck med gladpack MEN lämna en springa öppen, ställ kylen!
På förmiddagen idag hade degen jäst till sin dubbla storlek, fin fin :0)
Sätt ugnen på 250 grader, klicka ut degen med hjälp av skedar till 14 stycken bullar, pensla med mjölk &...
strö över linfrön & pumpafrön. Grädda i mitten av ugnen i ca 14 minuter...
Låt dem fina bullarna svalna på ett galler...
Alfons & jag delade på en för provsmakning, mmmmmmm sa Alfons. Galet goda & saftiga bullar om man gillar bröd av det grövre slaget som helt klart är min favorit :0) Resten av bullarna ligger nu i frysen, fina att värma på svag värme i ugnen i en plastpåse, så känns dem som nybakade igen :0)
Januaris friska vindar fortsätter, nu träning!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar