Top Vardagsbetraktelser bloggar Blogglista.se Blogg Topplista Allmänt Matbloggstoppen

torsdag 13 januari 2011

Müsli crunch

Vid frukosttid befinner jag mig i yoghurt träsket, till vardags blir det variation mellan just yoghurt eller gröt, men på sista tiden har det endast blivit yoghurt. Jag blandar min egna müsli med behöver ett alternativ, så nu har jag gjort en müsli crunch för första gången. Lättare än man kan tro, i morgon får jag se hur den smakar :0)

Translation: I usually have yoghurt for breakfast & mix my one müsli, today I made a new müsli crunch for the first time. Tomorrow morning I will se how it turned :0)

Kikade på några olika recept innan jag bestämde mig för vilken crunch det fick bli, men som vanligt var jag tvungen att fin justera lite ;0)
En massa nyttigheter passar fint att starta dagen med :0)
Recept 1 sats: Häll alla ingredienser i en stor skål: 3 dl dinkelflingor...
3 dl havregryn...
1 dl oskalade sesamfrön...
1 dl pumpafrön & 1/2 dl solrosfrön...
1 dl vetegroddar...
Rör om!
Blanda sedan i en annan skål 1 1/2 dl vatten...
1/2 kallpressad rapsolja...
2 msk houng...
Hällde sedan över det till en kastrull, så enklast hade varit att blanda ingredienserna direkt i den. Värm vätskan så honungen smälter...
Häll över vätskan över müslin & rör om...
Bred ut blandningen på en plåt & rosta i ca 20-30 minuter i 175 grader, rör om då & då så att det inte bränns. Jag pudrade även över kanel innan rostningen.
Låt crunchen svalna, häll sedan över valfria torkade bär. Jag använde gojibär, blåbär & aprikoser. När det gäller torkade aprikoser, använd ekologiska som är bruna, dem andra är behandlade med svavel därav den fina gula färgen -NOT GOOD! Strö också över linfrön ca 4-5 msk.
Häll upp i burk & förvara. Spännande i morgon hur det smakar till yoghurten, vi ses!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar