Top Vardagsbetraktelser bloggar Blogglista.se Blogg Topplista Allmänt Matbloggstoppen

torsdag 13 januari 2011

Kesokaka

Om jag inte missminer mig så har jag nog visat denna kesokaka här tidigare, men jag gör det igen för den är så himla smart. Med smart menar jag proteinrik & smal, passar liten som stor, själv tar jag gärna en bit till kaffet. Kakan passar i min värld bättre in mitt i veckan än på helgen då det finns lyxigare varianter av denna kaka. Anyway nu är det januari & sockerintaget ska minskas, men det är fortfarande väldigt gott med något till fikat :0)

Translation: Cottoncheese cake, healty cake in the middle of the week :0)

Recept: Häll i 2 ägg & 1 tsk råsocker i en bunke...
Vispa lätt samman äggen & sockret...
Mal eller finhacka 2 msk mandel, jag använder ekologisk mandel från Saltå Kvarn...
250 g naturell keso...
Häll i keson i bunken...
Tillsätt sedan mandeln...
Tillsätt ca 2 msk matlagningsgrädde, rör smeten jämn. Jag testade denna gång att tillsätta 1 1/2 tsk nystött kardemumma också (blev kraftig kardemumma smak...).
Häll smeten i en smord ugnssäker form, modell mindre...
Grädda i 20-30 minuter i 200 grader...
Nygräddad kaka, kan förvaras i kylskåpet ett par dagar...
Jag åt min bit kesokaka med mosade hallon, men sylt eller annan frukt funkar också utmärkt till kakan! Allt handlar om hur mycket socker man vill få i sig ;0)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar