Top Vardagsbetraktelser bloggar Blogglista.se Blogg Topplista Allmänt Matbloggstoppen

torsdag 28 oktober 2010

Kärt barn har många namn

Delar gärna med mig av detta recept på chokladkaka i långpanna som är ett hop kok av två olika recept, namnet på kakan ja... Kärleksmums, mockarutor, märtakaka, chokladrutor, ta det du har lärt dig vad dem heter, hos oss har dem alltid hetat mockarutor, fast kärleksmums låter helt klart mer poetiskt. GODA & SAFTIGA är dem, jag har frysen full, så ny fika gäster är det bara att dyka in!

Translation: This recipes of choclate is based on two diffrent recipes & the cake´s name in swedish is so many... In my house they always called mockaruta & don´t ask me to translate that... ANYWAY, this chocolate cake taste MMMMMMMM, so if you wan´t, pop by for a coffe & a cake :0)

Kaksmeten: Vispa 5 ägg & 4 dl socker vitt & pösigt. Under tiden, smält 300 g smör & låt svalna...
Blanda 4 1/2 dl mjöl, 3 tsk bakpulver, 1 nypa salt, 6 msk kakao i en bunke, själv siktar jag ner ingredienserna...
Vänd sedan försiktigt ner dem torra ingredienserna i äggsmeten...
Så här ser det ut då...
Tillsätt 2 dl vatten &...
300 g smält smör, rör tills smeten är jämn.
Smörj en stor djup plåt ca 40 x 35 cm & häll i smeten, strö över 200 g mörk 70% hackad choklad, grädda kakan i ca 10-15 minuter i 200 grader. Prova med en sticka, kakan ska vara lite kladdig. Låt svalna.
Receptet till glasyren på kakan har jag för LÄNGE sedan skrivit av från min mamma´s mockarutor i min första receptbok, jag dubblar eller tripplar receptet för att få en tjock härlig topping på kakan :0)
Chokladglasyr: Sikta alla torra ingredienser, tillsätt sedan det smälta smöret & kalla kaffet till den känns jämn & varken för fast eller rinning.
Dubbel sats:
4 dl florsocker
4 msk kakao
4 tsk vaniljsocker
8 msk smält smör
8 msk kallt stark kaffe
(tillsätt vätskan lite i taget, allt kanske inte går åt eller så går det åt med, lite på en höft...)
Bred genast glasyren över den kalla kakan & strö över rikligt med kokos, skär sedan kakan i rutor -valfri storlek :0)
Ät & njut, perfekt helgfika för många :0)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar