Top Vardagsbetraktelser bloggar Blogglista.se Blogg Topplista Allmänt Matbloggstoppen

tisdag 10 augusti 2010

Rosa kokos biskvier

Till desserten jag serverade i fredags, champagnetoppad jordgubbssoppa med mascarpone glass bakade jag även dessa kokos biskvier. Jätte lätta att svänga ihop, några droppar röd karamell färg i så blir dem tjejigt rosa också. De blev fasta i konsistensen, funderar på att tillsätta en extra äggvita nästa gång. Det blev ganska många biskvier, dem som inte gick åt till desserten åkte i frysen, dem funkar ju lika bra till en fika som en dessert.
Här kommer receptet som är från Allt om mat, nästa gång blir det recept på jordgubbssoppan :0)

Recept: Sätt ugnen på 175°. Riv 200 g mandelmassa fint. Blanda i 1 dl strösocker och 1 äggvita.
Vänd i 3 msk mjöl och 1/2 dlkokos.
Färga smeten rosa med några droppar röd hushållsfärg.
Blanda smeten så färgen blir jämn.
Mjöla fingrarna och rulla bollar (receptet sa 20 st bollar jag fick 18 st, lagom tycker jag) på bakpappersklädd plåt.
Grädda mitt i ugnen ca 15 min. Låt kakorna kallna på galler.
Provsmakning, godkända :0)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar