Top Vardagsbetraktelser bloggar Blogglista.se Blogg Topplista Allmänt Matbloggstoppen

söndag 28 februari 2010

Choklad på en söndag

Två saker avgjorde att det blev ett söndagsbak, den kreativa lusten förenat med ett sug efter choklad = kladdiga choklad muffins. En kletig muffins & sedan fick jag behovet av choklad tillfredställt.
Receptet kommer från Leila, enkelt & supergott. Jag har tillfört fyllning i mina, kan varieras -men är mycket lyckat. Nu ska jag krypa ner under täcket & somna till ljudet av regn... ÄNTLIGEN regnar snön bort & imorgon en ny vecka fylld med roliga händelser & med våren ett steg närmare :0)
På återseende!
Recept 7 st muffins: vispa 1 ägg med 1 dl strösocker & 1 tsk vaniljsocker vitt & fluffigt.
Smält 25 g smör & häll sedan i 1/2 dl sirap & 1/4 dl olja i smöret.
Smält 50 g mörk choklad i vattenbad.
Blanda 1 dl vetemjöl, 1 tsk bakpulver, 1 nypa salt & 3 msk kakao i en bunke.
Häll i smörblandningen i äggsmeten, rör sedan försiktigt i mjölblandningen. Till sist rör man i den smälta chokladen.
Söta formar från Lagerhaus.
Klickar smet i botten av formen sedan lägger jag dit en bit dumle kola eller en tolerone bit eller likande innan jag klickar på mer smet i formen.
Gräddas max 12 min i 175 grader.
Serveras med bär (missade dem idag...) & lite lättvispad grädde.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar