Top Vardagsbetraktelser bloggar Blogglista.se Blogg Topplista Allmänt Matbloggstoppen

torsdag 10 november 2011

Enkel äppelpaj

När jag gör smulpaj blir alltid degen olika beroende på vad jag känner för eller har hemma. Förra helgen kom vi på att vi inte hade ätit en endaste äppelpaj under hela hösten så det var jag tvungen att ändra på ;0)

When I bake apple pie, the content is always different depending on what's we have at home & what I feel like. Last weekend, I baked the first apple pie in the autumn :0)


Recept, smulpaj med äpplen 2 pers: 2 stora fina äpplen eller några stycken små...
Skala & skär äpplena i tunna klyftor, lägg dem i en smörad form modell mindre. Strö över kanel & lite kardemumma & socker för den som vill -beror lite på hur söta äpplena är tycker jag.
Denna gången blandade jag ihop 1 1/2 dl dinkelflingor, 1 dl mjöl, 1 dl kokos, 1 dl socker & ca 130 g smör till en smuldeg...
Smula degen över äpplena...
Grädda i 200 grader i ca 20-25 minuter, mycket smör i smuldegen ger en knäckig paj :0)
Knäckig smulpaj med äpple & fluffig vaniljvisp eller råkräm blir ju inte annat än succé -så enkelt & så gott :0)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar