Top Vardagsbetraktelser bloggar Blogglista.se Blogg Topplista Allmänt Matbloggstoppen

söndag 13 februari 2011

LCHF middag

Ursäkta mitt lilla uppehåll, men NU är jag tillbaka ;0)

Helgen har rusat fram & det har hunnits med besök, middagar, shopping & promenader. Nu ligger jag helt utslagen i soffan efter en mycket bra helg.

På fredagen anslöt sig svärföräldrarna & vi bjöd på middag, på lördagen reste de sedan vidare på semester med första stoppet Singapore -LUCKY THEM! Daniel´s syster Sofie & Jimmy avlöste & vi tjejer shoppade hela dagen innan det igen var dags för middag, denna gång med en asiatisk touch. Men mer om det senare för jag börjar med fredagen som märkligt nog gick i LCHF anda -LOW CARB HIGH FAT. Varför? Enligt våra gästers önskemål ;0)

Alla recept kommer i senare inlägg, länk till förrätt & dessert hittar ni längre ner!

Translation: Buzy weekend... Daniel's parents arrived on Friday & we had dinner :0)

På fredagen stuffade jag en hel del i köket vill jag lova, först bakade jag dessa matmuffins med ost, spenat & pinjenötter...
Sedan gjorde jag en choklad mousse...
Här påbörjades arbetet av en svamp soppa med gorgonzola...
Sen eftermiddag dök ÄNTLIGEN Alfons farmor upp så det kunde bli lite bus!
Alfons hoppade i sin pyjamas & visade sin nya fina båt för plastfarfar Ulf :0)
Vi sa sedan alla GODNATT till Alfons & satte oss till bords!
Förrätt: LCHF Svampsoppa med gorgonzola. Så himla god, jag lagar aldrig så kallad diet mat men denna kommer jag garanterat att göra igen :0)
Soppskålarna tömdes så vi började fixa med huvudrätten. Daniel lägger upp helgrillad oxfilé på tallrikarna under övervakning av Ulf ;0)
Muffinsén som jag hade bakat tidigare under dagen värmdes i ugnen & lades på tallrikarna tillsammans med oxfilén...
Köttet toppades med ett ört & vitlökssmör jag gjort...
En STOR sallad med grillade grönsaker, bönor & ost ställdes fram på bordet...
Huvudrätt: LCHF Helgrillad oxfilé med ört/vitlökssmör, spenat & ost muffins med en sallad :0)
Att göra en stor sallad är knappast kenpigt, man tar bara de ingredienserna man gillar bäst & häller över en vinigrette. I denna sallad hade jag både i päron & apelsin som blir ett fint inslag av sötma :0)
Dessert: LCHF Choklad mousse med bär -BÄSTA mousse receptet på länge. Receptet på soppan & desserten kommer från Matplatsen :0)
I vanlig ordning spelade vi spel, en skön fredag :0)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar