Top Vardagsbetraktelser bloggar Blogglista.se Blogg Topplista Allmänt Matbloggstoppen

söndag 9 januari 2011

Fredagsmiddag hos svärfar

Hemma igen efter lång weekend i Falkenberg med dålig uppkoppling... Nu vräker jag mig i soffan, faktiskt en ganska sällsam syn. Nu ska jag visa er lite från helgen på västkusten.

I fredags ställde sig svärfar som för tillfället är på Sverigebesök, i köket & trixade ihop drinktilltugg & en trerätters. Så gott att äta någon annans mat, mysig kväll på Hjortsberg :0)

Translation: Friday night my father in law made a three course dinner, a great night at hjortsberg :0)

Alfons hjälpte till att duka farfars middags bord, här har han hämtat nya ljus :0)
Daniel & jag :0)
Daniels lillasyster Sofie & Jimmy kom också över till Hjortsberg :0)
Svärfar på besök hemma i Sverige fixade drinktilltugg med inspiration från Cypern där han numera bor.
Ja han, svärfar alltså säger att dem heter Sicko, ingen aning om hur det stavas, men otippat gott som jag själv tänkte ge mig på framöver. Det är helt enkelt ekologiska torkade fikon som blivit insvepta i en baconskiva & sedan stekts gyllenbruna, KANON GOTT, ett kul & gott tips tycker jag!
Fetaost av hög kvalitet med kalamata oliver...
Alfons fick smaka på dem olika bitarna med plockmat i farfars knä innan han gick & lade sig, även han tyckte det smakade fint.
Sicko, halloumi med skinka, gärna kassler & fetaost med oliver, enkelt & otroligt gott :0)
Till förrätten som sedan skulle serveras åkte denna fina flaska fram på bordet...
Daniel lade tassarna på den för öppning...
Han har öppnat många flaskor i sina dagar ;0)
MUMS säger jag bara!
Till denna ädla dryck åt vi foie gras, alltså anklever, serverat på en smörstekt liten toast med ruccola, lyxigt gott :0)
Kvällens huvudrätt, varmrökt lax från Falkenbergs laxrökeri, pressad potatis, kall sås & sallad som sköljdes ner med ett läckert vit vin från Sicilien -mitt absoluta bästa vinland :0)
Till dessert blev det vaniljglass med varma bär, lätt & super smarrigt. Hallon & blåbär som värmdes i en kastrull smakade avancerat bra till glassen -ännu ett bra tips nu när man börjar få idé torka... Visst åt vi god mat?!
TACK för trevlig fredags afton!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar