Top Vardagsbetraktelser bloggar Blogglista.se Blogg Topplista Allmänt Matbloggstoppen

söndag 8 maj 2011

Trädgårdsbord tar form

Jag har inte tagit mig tid att blogga under helgen, det är så härligt vackert väder att all vår tid spenderas utomhus :0) Jag har inte glömt recepten jag skulle ge på helgmenyn, MEN de får vänta en stund. Projektet som rullar just nu är att bygga ett eget trädgårdsbord. Förra året byggde vi ett STORT trädäck på ca 70 kvadrat meter vilket medför att vi vill ha ett STORT bord som vi kan sitta många runt. Priserna är skyhöga på trädgårdsmöbler & vi är kräsna... Jag såg en bild på ett bord i en interiör tidning, Daniel tolkade idéen & igår började vi bygga ett 3,5 meter långt bord av rustika plankor. Det blir fantastiskt STORT & fantastiskt BRA, arbetet fortsätter idag...
TREVLIG SÖNDAG!

We are building a BIG table for the terrace after picture from a magazine which inspired us :0)

Lördagen började med att vi tog en tur till ett kaos artat Hornbach, det blev plank till att färdigställa några detaljer på altanen & till ett gasskåp + trädgårdsbord...
Daniel börjar såga efter sina uträkningar & vår skiss på bord...
Alfons med sina hörselkåpor...
Alfons mitt upp i allt, första formen på bordet tar form...
Överläggning ;0)
Alfons sjunger en sång för skruven ;0)
Steg 1, jag börjar olja kanterna på alla delarna...
Tuffing :0)
Alla delar ligger & vilar...
På kvällskvisten bestämde vi oss för att pussla ihop modellen uppe på altanen...
Mäter & kikar...
Å provsitter ;0) Otroligt vad detta föder idéer om stolar & allt runt omkring, mitt huvud svämmar över! Jag är väldigt förtjust i individuella lösningar, ett färdig köpt koncept tilltalar varken oss eller plånboken...
Arbetet fortsätter under söndagen, fortsättning följer...

4 kommentarer:

  1. ohhhh, vilket grymt bord ni har snickrat ihop! Vill ha! Men får nog vänta tills jag har ett hus =)...

    SvaraRadera
  2. TACK!!! Ja det kommer bli toppen, idag ska jag börja måla det i dess riktiga färg :0)

    SvaraRadera
  3. Blev bordet bra? Konstruktionen skulle kunna innebära att det blev lite rankt? Men jag kan ha fel.... Vilken dimension hade du på virket? Samma på ben, som på bordet? Återkoppla gärna. MVH

    SvaraRadera
  4. Bordet tillverkades för 4 år sedan, målat med en oljebaserad färg. Det har stått ute året om & står fortfarande upp, fortfarande stabilt efter många middagar & fester. Jag skissade min man byggde, vet tyvärr ej dimension... Ligger skruvade reglar under plankorna till bordsskivan -om det förklarar något. /Emma

    SvaraRadera