Top Vardagsbetraktelser bloggar Blogglista.se Blogg Topplista Allmänt Matbloggstoppen

lördag 22 januari 2011

Fredagskväll hemma hos oss

Middagen igår baserades på vad som fanns hemma, det blev en rödbetssallad med feta ost & kalvfärsbiffar med kapris -NICE! Något härligt slags skimmer över fredagar... Mot alla odds så tittar faktiskt solen fram här idag, precis kommit hem från en promenad. Eftermiddagen kommer spenderas över en kaffe hemma hos familjen nere vid Ribban :0)

Translation: Fridays are the best! A lovely dinner with Daniel :0)


Jag hade köpt två buntar med tulpaner, älskar denna blomma...
Funderat på varför jag gillar tulpaner så mycket, har kommit fram till att dem är levande & krispiga, precis som färska grönsaker :0)
Efter tulpan arrangemanget var det dags att fixa middag, jag började med att koka rödbetor som fanns i skafferiet...
Daniel skalade rödbetorna när dem var klara, jag kokar dem alltid med skal på.
Sedan skar Daniel rödbetorna i klyftor.
Så snygga! Här ligger dem & väntar på att få komma på salladsfatet...
Jag gjorde en vinigrette till den kommande rödbetssalladen av två stycken charlottenlökar som...
finhackades & lades i en skål...
Sedan tillsatte jag 3 msk honung &...
ca 2 msk olivolja &...
ca 3 msk balsamvinäger, örtsalt & svartpeppar.
Dags för salladen som gjordes på ett fat, först babyspenat...
Sedan hälldes rödbetorna på...
Smulade över fetaost från får...
Till sist hällde jag över vinigretten :0)
Honungen i vinigretten blir en super bra kombination tillsammans med fetaosten & rödbetorna.
Daniel gjorde varsin kalvfärsbiff med charlottenlök, dijonsenap, ägg, grädde & kapris...
Biffarna stektes gyllenbruna...
Fredags middagen serverad, rödbetssallad med kalvfärsbiff & kapris, ett glas rött till & vi var hemma :0)
Mycket kapris gjorde biffen toppen god :0)
En mycket busig Fliza fångades upp en liten stund i Daniels famn, men bara en mycket liten stund ;0) Vi drack vin, sepelade kort & funderade över planer & idéer, så var fredags kvällen hemma hos oss.

1 kommentar:

  1. Du ville ha feedback så här kommer en kort kommentar från mig.
    Det är en trevlig blogg men tänk gärna lite på det språkliga eftersom det ofta gör att man tappar fokus på innehållet.
    "...när dem var klara..."
    Dem? Det står ofta "dem" där det ska vara "de" och "vinigrette"?, bara för att ta ett par exempel.

    SvaraRadera