Top Vardagsbetraktelser bloggar Blogglista.se Blogg Topplista Allmänt Matbloggstoppen

tisdag 21 december 2010

Mozartkulor

Ett annat säkert kort som tillverkas varje år är Mozartkulor. Jag tror att antingen älskar man eller hatar dem, jag älskar dem, min man hatar dem. Klassiska är dem i vilket fall som helst.

Translation: I make Mozartkulor every year for christmas. I think you love or hate them. I love them, my husband hate them. Anyway, the are classic!



Nougat från Odense är helt klart den bästa att använda...
Lika så mandelmassan från Odense.
Recept: Skiva ca 1/2 cm bitar av mandelmassan & lagom stora bitar an nougaten så den passar mandelmassan...
Rulla nougatbiten till en liten kula, lägg den i mandelsmassebiten & förslut, rulla till en boll.
Fina kulor av mandelmassa med nougat inuti.
Smält 70% mörk choklad i vattenbad, doppa kulorna i chokladen & låt stelna svalt på bakplåtspapper.
I år lyxade jag med dekor på Mozartkulorna. Smälte vit choklad i vattenbad som jag sedan gjorde streck med på den mörka chokladen.
Klara att avnjuta, här tillsammans med polkaknäcken :0)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar