Top Vardagsbetraktelser bloggar Blogglista.se Blogg Topplista Allmänt Matbloggstoppen

fredag 10 december 2010

Afrobollar

Afrobollar eller kanske vanligare negerbollar, finns alltid med på mitt gottebord till jul, ett poppis inslag. Jag har gett er receptet tidigare, men jag gör det nu igen, barnsligt gott. Å rulla dem inte förstora dem ska lagom gå ner i en modell knäckform större :0)

Translation: This is a swedish classic & the name? Hmmm, chocolate bolls, but i call them afro bolls :0)

Recept: Blanda allt i en stor skål:
150 g mjukt smör
1 dl strösocker
1/2 dl farinsocker
5 dl havregryn
4-5 msk kakao
1 1/2 msk vaniljsocker
3-4 msk kallt starkt kaffe
När smeten gått ihop börja rullar bollar som läggs på ett fat med kokos...
Rullar bollarna i kokos...
Lägg bollarna i en burk & förslut med lock, låt stå svalt.
Jag brukar lägga min bollar i något större modell knäckformar, men dem brukar bli lite mystiska till formen efter en vända i kylskåpet. Denna gång kommer jag lägga dem i formarna vid servering :0)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar