Top Vardagsbetraktelser bloggar Blogglista.se Blogg Topplista Allmänt Matbloggstoppen

onsdag 3 november 2010

Hälsobullar till mellis

Har mina hälso muffins med riven morot, tärnat äpple & annat mat nyttigt som favoriter till vardags fikan, men nu hittade jag ett nytt recept på nyttiga muffins hos MatSåklart som jag var tvungen att prova. Muffinsen på minner mycket mer om bullar än muffins, men variation är alltid trevligt & ett bra komplement till eftermiddags kaffet eller téet :0)

Translation: I usually bake my healthy muffins for the weeks whit carrot & apple, but now I found a new muffin recipe at MatSåklart that I had to try. The muffin became more lika a bread bun than actually a muffin, but they tasted good & it´s fun whit some variation for my coffe or tea :0)

Recept 15 nyttiga muffins eller bullar som jag hellre kallar dem & som vanligt gjorde jag några justeringar i receptet jag hittade:
Smula 25 g jäst i en bunke...
Rör ut jästen i 3 dl fingerljummet vatten, tillsätt 1/2 dl rapsolja (receptet sa 1/2 dl smält margarin)...
Sedan 1 dl dinkelflingor (receptet sa 1/2 dl dinkelflingor & 1/2 dl råflingor, men saknade rågflingor i mitt skafferi)...
1/2 dl vetekli...
1/2 dl solroskärnor...
1/2 dl linfrön...
1 tsk salt...
Låt svälla i 10 minuter...
Skala sedan 1-2 äpplen, jag tog 2...
Riv sedan äpplena direkt ner i bunken (receptet sa finhacka äpplena, men bloggaren tipsade om att rivet äpple säkert skulle ge saftigare bröd)...
Sedan i med 1/2 dl honung (receptet sa 1/2 lönnsirap)...
Till sist i med vetemjöl, ca 6 -6 1/2 dl...
Arbeta degen, helst i maskin, ca 5 minuter...
Jäs sedan degen övertäckt i 30 minuter...
Formar från Rusta...
Klicka i smeten i 15 st formar & låt jäsa ytterligare i 30 minuter...
Efter sista jäsningen penslade jag bullarna med 1 uppvispat ägg, pudrade över lite kanel & strödde över solroskärnor...
Grädda sedan i ca 15 minuter i 225 grader...
Låt bullarna svalna på galler. Redo för provsmakning...
En kopp kaffe till kändes rätt till den saftiga & fluffiga bullen :0)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar