Top Vardagsbetraktelser bloggar Blogglista.se Blogg Topplista Allmänt Matbloggstoppen

måndag 25 oktober 2010

Citronsufflé från grunden

Först gjorde jag en ljuvligt gul lemoncurd, steg två ja, det blev en citron sufflé. FLUFFIGT var ordet :0)

Translation: I started with a lemoncurd, delicious... Than I´ll made a sufflé -FLUFFY :0)

Jag halverade receptet på lemoncurd osm jag tog ur Leila´s A piece of cake, men skriver receptet för en hel sats här...
Recept lemoncurd: Riv skal av 3 citroner...
rätt ner i en gryta...
Pressa saften från två av citronerna & häll i grytan... Pressa den sista citronen i ett glas & ställ åt sidan...
Tillsätt 1 1/2 dl strösocker...
Sedan 50 g smör...
Koka upp under omrörning....
Sila vätskan & häll tillbaka den i grytan & ställ på värmen igen...
Vispa samman 2 ägg...
Blanda i 2 msk majzena i citronsaften som är kvar i glaset...
Rör ner majzena blandningen i den varma vätska...
Rör ner äggblandningen i citron vätskan. Sjud under KONSTANT vispning tills krämen tjocknar.
Häll upp krämen i en ren burk eller skål & låt svalna. Förvara i kylskåpet.
Citronsufflé 3 personer: Vispa 2 äggvitor med 1/2 dl socker tills det är ett hårt, toppigt & fluffigt skum.
Smöra 3 (el 4) små formar, denna gången sockrade jag formarna men tycker att det blev för sött så jag skulle rekommendera att mjöla formarna, vilket jag tänker göra nästa gång.
Hårt fint äggskum...
Rör sedan försiktigt ner 3-4 msk lemoncurd i ägg skummet & fyll formarna med smeten, räckte till 3 formar för mig...
Grädda sedan i mitten av ugnen i 8-10 minuter. Snabbt ut med formarna så att marängn inte sjunker ihop...
Sikta över rikligt med florsocker...
SERVERA!
Fluffig sufflé, perfekt efter en middag eftersom den inte är mättande utan bara luftig & god :0)
Kommer att bli fler sufflér framöver...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar