Top Vardagsbetraktelser bloggar Blogglista.se Blogg Topplista Allmänt Matbloggstoppen

lördag 30 oktober 2010

Bästa frukostbullarna

Har äntligen testat att baka min danska väninnas frukostbullar som hon ofta bjuder på. ENKLA, SAFTIGA & GODA, för att inte snacka om hur härligt det är med nybakat bröd på morgonkvisten. TACK för ett bra recept som jag måste dela med mig av :0)

Translation: I got this bread recipe from my danish friend, you make the dough the night before & bake it in the morning. How wounderful isn´t it with fresh baked bread in the morning. THANK´S for a lovely recipe :0)

Benedicte´s opskrift for morgenmad bollar -danska: recept, frukostbullar...
Jag halverade receptet för det är mest jag som äter bröd här i huset, men fullt recept följer...
RECEPT: Smula 5 g jäst i en bunke...
Rör ut jästen med 6 dl kallt vatten. Jag lade till en msk honung för att kicka igång jäsningen & en nypa salt...
Tillsätt 2-3 dl valfria frön, jag hällde i pumpafrön &...
solrosfrön...
Tillsätt sedan 3 dl havregryn, jag tog 2/3 havregryn &...
resten mussli...
Till sist mjöl, 2 1/2 dl durummjöl &...
2 1/2 dl vetemjöl...
Rör smeten jämn, den är kladdig men det är helt i ordning :0)
Täck plats över deg bunken & ställ i kylskåpet över natten...
I morse såg degen ut så här, kalljäst :0)
Jag klickade ut deg till fyra bullar på en plåt klädd med bakplåtspapper...
Resten av degen som blev över plastade jag & ställde tillbaka i kylskåpet, ska nämligen prova om det går att upprepa momentet i morgon. Borde gå...
Grädda bullarna i mitten av ugnen i 200 grader i ca 12 minuter. Fantastiskt ljuvligt med nybakat bröd till lördags frukosten :0)
Lördagsfrukost på meny´n: Jag mixade färskpressad apelsinjuice med fryst jordgubbar & blåbär till en smoothie & en kopp grönt te...
En liten skål med yoghurt, kanel, mussli, banan & rågpuffar...
Ägg...
Sicket bröd, inte degit på något sätt, fluffigt :0)
Smör & ost på frukostbullen gjorde susen. NU ska jag ta i tu med lördagen, trevlig lördag på er alla :0)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar