Top Vardagsbetraktelser bloggar Blogglista.se Blogg Topplista Allmänt Matbloggstoppen

tisdag 10 augusti 2010

Sund inledning

So far so good, har tänkt mig som jag nämnde tidigare att gå tillbaka till sunda vardagar. Jag inledde måndagen efter frukosten med att koka mungböner som jag hade blötlaggt under natten. Sen blev det lunch med omelett, till middag rörde jag ihop en vinigrette som innehåller wasabi, som lämpligtvis fanns kvar i kylskåpet sen helgens middags bjudning. Wasabi temat fick styra resten av middagen, lax med fullkorns nudlar & grönsaker. Gött, känner att jag är på banan igen. Inga förändringar i kosten, bara att alkoholen & fika brödet, glass, ja ni vet sån´t man äter & dricker under sommaren, ska bort under vardagen & det är ju inga konstigheter :0)
Måndagen bjöd på detta...

Bästa omeletten till lunch. Fräste färska skivade champinjoner i olivolja, sedan ner med färsk mangold från trädgården. Hällde på ägg uppvispade med lite mjölk, örtsalt & peppar, färksk hackad persilja & basilka. In i ugnen, efter en stund kastade jag in en näve med gula körsbärstomater. Omeletten är klar när har stannat & fått fin färg.
Måndags lunchen serverad: Grönsaksomelett med sallad på mungböner, nektarin, gurka & melon med vinigrette :0)
Den vanligaste vardags vinigrette jag brukar göra är på olivolja, balsamvinäger, färsk pressad citron, nymald svartpeppar & örtsalt.
Tomaterna blir sååå söta efter ha blivit bakade i ugnen, ljuvligt!
Senare satt jag & bläddrade igen Jacobs hälsokök (finns bla hos Adlibris), hittade en massa inspiration & trevliga recept. Beslöt mig för att röra ihop en dressing Sushi spice, håller sig upp till 3-4 veckor i kylskåpet.
Risvinäger, rapsolja, japansk soja, honung & wasabi ska samsas & bli dressing.
Rör ihop 1 1/2 dl risvinäger med...
1/2 dl japansk soja &...
1 msk honung &...
1 msk wasabi pasta (jag tog faktiskt 3 msk, vill ha lite styrka).
Häll sedan sakta ner 1 dl kallpressad rapsolja under omrörning. KLART! Förvara i kylskåpet.
Lax i ugn kan aldrig bli misslyckat, på med örtsalt, citronpeppar, pumpafrön & citron. Baka i ugn ca 12-16 min på 200 grader.
Till laxen åt vi en sallad av fullkornsnudlar, strimlad paprika, riven morot, skivad nektarin, avocado & sockerärtor. Över nudel salladen wasabi dressingen :0)
Saftig & god, nyttigt & enkelt :0)
Så var måndagen hos mig!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar