Top Vardagsbetraktelser bloggar Blogglista.se Blogg Topplista Allmänt Matbloggstoppen

onsdag 11 augusti 2010

Mitt hälsobröd

Bikarbonat bröd är så himla smidigt, ingen jästid. Grunden till brödet har jag snott någonstans, sedan varierar jag & lägger till ingredienser lite efter vad som finns hemma. Nu blev det röda vinbär, eftersom vår trädgård nästan drunknar i alla bär. Andra gånger blir det tranbär eller aprikoser till exempel. När brödet har svalnat, skivar jag upp det & fryser sedan in det. Lätt att ta fram & tina & nyttigt. Ost tycker jag passar bäst som pålägg eftersom brödet är så smak rikt is sig & kanske lite skivat äpple :0)

Recept 1 bröd: Blanda alla torra ingredienser i en bunke: 5 dl siktat dinkelmjöl, 1 dl havregryn, 1 1/2 dl dinkelflingor, 1 dl linfrön, 1 dl hackad mandel (nötter går också bra om man tål det), 2 tsk bikarbonat & 1 dl russin, solroskärnor, pumpafrön, apriskoser eller vinbär som denna gång -valet är ditt. Om man använder färska bär som vinbär är det bra om man först rullar dem i mjöl, mindre kletigt i brödet (jag glömde det...).
Rör sedan ner 4 dl ekologisk naturell yoghurt.
Riv ner 1 skalat äpple eller päron.
Tillsätt 3 msk honung & blanda smeten väl.
Smörj en brödform & strö valfria frön i den, jag använde 5-korns blandning.
Häll smeten i brödformen & grädda på nedersta valsen i ugnen i 80 minuter, 175 grader. Kontrollera brödet med en provsticka -är det torrt är brödet klart.
Härlig mörk färg på brödet :0)
Å självklart provsmakning, det bästa. Ost & riktigt smör på toppen & så kaffe :0)
ÄLSKAR ny bakat bröd...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar