Top Vardagsbetraktelser bloggar Blogglista.se Blogg Topplista Allmänt Matbloggstoppen

måndag 9 augusti 2010

Sista halvan av Köpenhamn

Efter Nyhavn strosade vi genom Ströget, korsade Rådhusplatsen & gick sedan in på Tivoli där vi blev kvar tills hemfärd.

På Strögt finner man många av Danmarks flaggskepp, här Illums Bolighus, inredning för hela slanten med avsaknad av kopior & plagiat.
Alltid med ombytliga skyltfönster med olika teman & koncept.
Georg Jensen har naturligtvis sin borg här på Ströget.
Royal Copenhagen Butik & Royal Café. På cafét serveras bland annat smörrebröd inte större än sushi bitar, jag ska gå hit nå´n gång & testa MEN INTE en lördag mitt under turist säsongen.
Sen kom vi slutligen till Tivoli. 5 stjärninga NIMB hotel ligger mitt inne på Tivoli. Brasseriet som ligger nederst i den fins minaret byggnaden brukar ha någon stjärna även den. Så gissa, Daniel & jag ska även mumsa här inne någon gång :0)
Denna gång satte vi oss mitt i smeten vid stora scenen, Sangrian kommer in & lilla tivoli tåget passerar i bakgrunden.
Sangria svalkar inte endast i heta Spanien utan även inne i Köpenhamn.
Ulf & Alfons spanar in dem höga läskiga slänggungorna som svävar över Tivoli.
Åkattraktionerna ligger tätt i ena delen av parken.
Den lilla sjön med den pittoreska restauranten.
En kopia av den Lille Havsfrun i sjön.
En av alla restauranter som glimtar fram.
Vi avslutade med att äta på ett ställe, minns inte vad det heter... Jag åt iallafall den här laxen med hallon kompott, helt OK. Uppläggningen känns väldigt tidigt 2000-tal.
Daniel åt en form av Cesar sallad. Mätta & trötta begav vi oss sedan hemåt.
Vi TACKAR vårt sällskap för en trevlig helg :0)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar