Top Vardagsbetraktelser bloggar Blogglista.se Blogg Topplista Allmänt Matbloggstoppen

onsdag 4 augusti 2010

Grill kväll med bästa Thérese

Thérese hade vägarna förbi Malmö igen & ingen blir gladare än jag :0)
Jag slog på stort & invigde vår ugn som nu ÄNTLIGEN är inkopplad, återkommer med kök & spis i senare inlägg. Iallafall, hamburgare skulle grillas så jag bakade hamburgerbröd som blev jätte goda. Fantastisk trevlig kväll :0)

Recept hamburgerbröd: Smula 30 g jäst i en bunke. Slå på 2 dl fingervarmt vatten & rör tills jästen är löst. Tillsätt 1/4 dl vit sirap, 1 tsk salt, 6 dl vetemjöl & 1-2 dl havregryn. Arbeta degen tills den är smidig & fin, ca 10 minuter.
Tillsätt 40 g rumsvarmt smör i klickar.
Fortsätt arbeta degen tills allt smör är inarbetat i degen. Jäs degen i 20 minuter.
Ta upp degen & kavla ut den till 1 cm tjocklek.
Stansa sedan ut rundlar 7-9 cm med hjälp av ett glas & lägg på bakplåtspapper & jäs ytterligare 30 minuter.
Pensla sedan bröden med ett uppvispad ägg & strö över sesam frön, mina var slut så det fick bli valmöfrön istället. Grädda ca 7-12 minuter i 180-200 grader. låt bröden svalna på galler. GODA, så testa!
Efter bröd baket kom en glad Thérese på besök :0)
Daniel ställde sig vid grillen & körde hårt :0)
Thérese & jag :0)
Mera vi, kära vänner :0)
Å sen var det dags att äta denna goda hamburger tallrik :0)
Gillar massa färska & grillade grönsaker :0)
Grillad majskolv, hur gott ärt inte det!? Jag köper ICA´s egna märke, 4 stycken i konservburk som håller mycket hög kvalitet.
Tack Thérese, du förgyllde vår kväll :o)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar