Top Vardagsbetraktelser bloggar Blogglista.se Blogg Topplista Allmänt Matbloggstoppen

lördag 24 juli 2010

Norrland here we come

Så här är det, idag kom vi hem från vår Sverige turne MEN eftersom jag inte bloggat lika ofta som vanligt blir det nu många tillbaka blickar från veckan som varit, så häng med...
Efter Närke stod Norrland på tur, närmare bestämt till Örnsköldsvik som blev stop nummer tre. Det blev min första sommar vistelse i vårt långa norra land. Kan med säkerhet säga att Sverige har mycket, mycket skog. Å dem som känner mig vet att barrträd & jag inte går ihop MEN det var verkligen, på riktigt väldigt vackert i norr. Super trevliga dagar hos Daniel´s kusin med familj som bjöd på flera event, så nu blir det lite Norrland här på bloggen en tid framåt :0)

Road trippen fortsatte norrut, här en liten fika paus i Sundsvall. Sundsvall som för övrigt ligger i mitten av Sverige... Ett väldigt långt land vi bor i med andra ord.
ÄNTLIGEN framme i Tjärn, strax utanför Örnsköldsvik efter många timmar i bilen. Här spenderade vi vår tid fram till fredagen, eget gäst hus & allt precis vid sjön :0)
Berra välkomnade oss :0)
Totalt omgiven av natur & en sjötomt gör att det blir många utomhus aktiviteter. Här grillar Daniel & hans kusin Jocke korv till lunch på en egenhändigt byggd grill.
Alfons njöt av utsikten från den mycket sluttande tomten ner mot sjön :0)
Smal korv & tjockare ost & bacon korv, spana in Scan´s korv utbud som jag vet att bland har just ost & bacon korv.
Snacka om dem rätta tillbehören verkligen gör korven till en total smak upplevelse, men nyttigt NEJ.
Eftersom jag hade abstinens på baka fronten & nu helt plötsligt befann mig i ett gigantiskt stort & nyrenoverat kök, inget annat än att baka en smulpaj med jordgubbar till eftermiddags kaffet :0)
Sååå gott, det är hyffsat enkelt & snabbt, till denna paj använde jag 2 liter jordgubbar till en klassisk paj form.
Recept:
Smörj en paj form med smör.
Halvera jordgubbarna om de är riktigt stora & lägg dem i formen.
Pudra över lite potatismjöl, för att senare undvika för blöt paj.
Smul degen gjorde jag på en höft, ungefär så här:
1 dl vetemjöl, 1-2 dl mussli, 1 dl havregryn, 1dl blandat strösocker & farinsocker, 1 dl kokos & ca 150 g smör, ev mer smör om degen blir för torr.
Stö över smul degen över jordgubbarna & grädda pajen ca 20-25 minuter i 200 grader.
Vi åt pajen med vaniljglass :0)

Mera mat, middag, lax som samtidigt den grillades röktes också på Jockes fina Weber grill.
Lax & färsk potatis...
Frun i huset Camilla, Robin & Anton från Falkenberg som också var uppe en tur & hälsade på :0)
Jag & Daniel väntar på middagen på den fina stora in glasade terassen som självklart har sjö utsikt :0)
Serverat! Färsk potatis med ny grillad/rökt lax, sallad & två såser, var av den ena som Camilla gjorde var gudomligt god, den kommer jag garanterat att återkomma med senare med här på bloggen.
Mmmmmm...
Efter lite tjat om dessert så trollades det fram en viennetta glass tårta ur frysen, en mycket bra middag & dag med andra ord. Fortsättning följer...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar