Top Vardagsbetraktelser bloggar Blogglista.se Blogg Topplista Allmänt Matbloggstoppen

onsdag 2 juni 2010

Rabarber paj med äpple & vit choklad

På Fanö gjorde jag en paj på medtagna rabarber hemifrån trädgården. När jag gör paj med smuldeg kör jag ofta på känn & varierar innehållet. Jag har läst någonstans att det är gott med vit choklad till rabarber, så det testade jag & det blev väldigt gott. I lördags serverades vaniljvisp till pajen, men jag tycker faktiskt att det smakar godast med vaniljglass till rabarber, smaksak. För övrigt smakar paj nästan godare som fika till kaffe, blir nästan lite för kraftigt till dessert, men det är också en smaksak :0)

Recept: Smörj en ugnsfast form med smör. Ansa & skölj rabarberna, ju spädare stjälkar desto mindre trådiga & träiga. Skär rabarbern i bitar & lägg i formen.
Rabarber innehåller mycket vätska, så pudra över potatismjöl så krämar vätskan till sig som bildas. Strö sedan över strösocker.
Piffade till pajen med att skalat skivat äpplen också som jag sedan strödde kanel över. Kanel smakar inte bara fint till äpplen utan är också jätte gott till rabarber.
Grovhacka vit choklad & strö över.
Smuldeg: 1 dl vetemjöl, 2 dl havregryn, 1 1/2 dl farinsocker, 2 dl kokos, ca 150 smör el mer vilket man märker när man arbetar ihop & smular degen med händerna.
Smula över smuldegen över frukten i formen.
Grädda i ca 25-30 minuter i 175 grader, skorpan ska bli gyllen brun.
Mums så gott med paj, testa! Man kan ta vilka bär eller frukt som helst, väldigt gott att ta flera sorter i samma paj.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar