Top Vardagsbetraktelser bloggar Blogglista.se Blogg Topplista Allmänt Matbloggstoppen

lördag 15 maj 2010

Sushi afton

Daniel & min bror intog köket i fredags kväll. Det kokades ris efter konstens alla regler, det skars, hackades & rullades. Resultatet var enastående gott :0)

För att göra maki krävs nori ark... ÄLSKAR alla kitschiga förpackningar.
Miso soppa i portions förpackningar.
Färdig blandad wasabi på tub.
Wasabi pulver.
Sushi ris är rundkornigt & måste stå en stund & sköljas under kallt rinnande vatten för att få bort stärkelsen.
Färdig kokt ris som sedan svalnas av innan det blandas med socker & risvinäger.
Matta till att rulla maki med.
Ett glas rött & ett glas rosé.
Daniel skär tunna skivor lax.
Min bror är fingerfärdig & ...
gör nigiri, här med lax.
Brickor som börjar fyllas med nigiri.
Uer skivas...
Söta påsar med pulver till miso soppa.
Finhackade färsk sallads lök till soppan.
Soppblandningen & miso buljong innan kokat vatten blandas i.
Miso soppa.
Kitsch tema på dukningen. Asiatiska servisen i plast har jag köpt i China Town, Paris under flera tillfällen.
Vikt loppor som hållare för pinnarna.
Bricka fylld med nylagad sushi.
Gurka & morötter.
Nigiri & maki...
Min skål med miso.
Soya & wasabi.
Min tallrik, mycket nöjd...
Mmmmmm...
Sushi är snygg mat.
Kitschiga neijlikor -pricken över i:et.
Snygga rullar.
En bit sashimi, min personliga favorit, som simmar i soya med wasabi. En underbart GOD kväll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar