Top Vardagsbetraktelser bloggar Blogglista.se Blogg Topplista Allmänt Matbloggstoppen

tisdag 24 maj 2016

Knäckig rabarberpaj med kokos

Med två riktigt frodiga rabarberplantor i trädgården var jag ju bara tvungen att baka en rabarberpaj. Jag är ett stort fan av kokos, så det hamnade i en bunke tillsammans med lite annat smått & gott. Resultatet blev en improviserad knäckig rabarberpaj med kokos.

Recept på knäckig smuldeg med kokos.
Blanda allt i en skål & strö över rabarberns, gräddas i ugnen på 200 grader i ca 15-20 min:
1 dl havregryn
1 1/2 dl kokos
1/2 dl mjöl
1/2 dl ljus sirap
1/2 dl socker
100 g smör

With two really big plants of rhubarb in the garden, I just had to bake a pie. I´m a big fan of coconut, so it ended up in a bowl along with some other ingredients. The result was a crispy rhubarb pie with coconut.

Recipe for crispy dough with coconut. Just mix it in a bowl & sprinkle over the rhubarbs:
1 cup oatmeal
1 1/2 cup coconut
1/2 cup flour
1/2 cup light syrup
1/2 cup sugar
100 g butter

Put in oven, 200 degrees for 15-20 minutes.


 Bakom dessa tulpaner växer den ena rabarbern.
 Här den andra plantan.
 Älskar denna planta, både en super snygg perenn & god :)
 Anteckningsblock är ett måste om jag senare ska komma ihåg alla ingredienser & mått när jag ska blogga...
 Smör i botten på pajformen. Jag drar alltid av lite av det "röda" på rabarberstjälkarna innan jag skivar dem i cm-stora bitar & lägger i formen. Här använde jag sju stycken stjälkar. Pudra över lite potatismjöl & socker efter tycke & smak. Själv gillar jag när rabarberpaj smakar lite syrligt & inte är för söt. Blanda ihop alla ingredienserna till smuldegen (en ganska kladdig sådan) & strö över rabarberna.
 Grädda i 200 grader i ca 15-20 minuter.
Svårt att få till en snygg uppläggning, men äts ljummen med en klick vaniljglass & lite vispad grädde smaksatt med vanilj -eller vad man nu känner för :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar