Top Vardagsbetraktelser bloggar Blogglista.se Blogg Topplista Allmänt Matbloggstoppen

tisdag 17 januari 2012

Frölimpa

Testade ett nytt recept på bröd i helgen som kall jäste. Just sådana bröd som kall jäser är jag extra förtjust i. Degen rörs ihop dagen innan det ska bakas, enkelt & väldigt GI vänligt vilket passar mig bra ;0)

Recept 1 bröd, ca 14 skivor:
10 g jäst
2 dl kallt vatten
1 dl solrosfrön
1/2 dl sesamfrön
1 msk rapsolja
1 tsk salt
1 msk honung
1 dl grahamsmjöl eller dinkelmjöl
ca 4 dl vetemjöl special
+ vatten & sesamfrön

Lös jästen i vattnet. Tillsätt olja, salt, honung, solrosfrön & sesamfrön. Rör i mjölet, lite i taget. Täck över bunken med plastfolie, lämna en liten glipa öppen. Ställ bunken i kylskåpet, minst 10 timmar innan brödet formas till en limpa. Sätt ugnen på 250 grader, pensla limpan med vatten & strö över sesamfrön. Ställ in brödet i ugnen & sänk värmen till 200 grader & grädda i ca 20-25 minuter. Låt brödet svalna på galler.

I baked a lovely bread with sunflower seeds and sesame seeds...


Oskalade sesamfrön &...
Solrosfrön...
Min söta assistent hjälper till att röra ihop degen...
Täck degen med plastfolie & ställ i kylskåpet, minst 10 timmar...
Ta fram degen dagen efter & häll upp den på ett mjölat bord & forma den försiktigt till en limpa...
Sätt ugnen på 250 grader. Lägg limpan på en plåt med bakplåtspapper, pensla med vatten & strö över sesamfrön. Sänk ugnen till 200 grader & grädda brödet i ca 20-25 minuter. Låt svalna på galler. När jag hade kommit så här långt hade vi gäster så jag glömde att fota det ny gräddade brödet som försvann i ett nafs! Å gästerna återvände hem med receptet på fickan, ett bra betyg enligt mig så testa själva att baka denna frölimpa :0)

2 kommentarer:

  1. Tack för härlig inspiration! Blev mumsigt frukostbröd idag!

    SvaraRadera
  2. Så roligt! Mysigt med vardagslyx, kanske den bästa lyxen ;)
    /Emma

    SvaraRadera