Top Vardagsbetraktelser bloggar Blogglista.se Blogg Topplista Allmänt Matbloggstoppen

tisdag 1 november 2011

Surdeg -del 5

Nu så kommer ni äntligen att få se resultatet av min surdeg som jag först inte trodde skulle bli något smaskigt bröd av, MEN jag hade fel. Den mystiska degen med den konstiga konsistensen & trista lukt resulterade faktiskt i ett gigantiskt grekiskt lantbröd :0)

Grekiskt lantbröd recept 2 st:
30 g färsk jäst
8 dl ljummet vatten
2 1/2 msk salt
6 dl surdeg av vete
2 msk ljus sirap
20 dl vetemjöl special

Here are the results of my sourdough :0)


Smula jästen i en bunke & lös upp den med vatten...
Tillsätt sirap & salt...
Å så surdegen. Bilden här visar min mystiska surdeg som nästan hade skiktat sig...
Tillsätt lite mjöl i taget & knåda degen på medelhastighet i maskin i ca 15 minuter...
Receptet säger att degen ska bli mjuk & elastisk -ja det blev den verkligen ;0)
Jäs sedan degen i bunken under bakduk till dubbel storlek i ca 2 timmar...
Efter knappt 1 timme såg det ut så här! Degen jäste som bara den & jag fick flytta över den till en större bunke...
Jag hann läsa några tidningar samtidigt som brödet jäste :0)
Efter ca 2 timmar så hade jag en sådan här STOR deg...
Jag hällde ut degen på mjölat bord. Receptet säger att man ska knåda ut degen till 2 bröd & lägga dem på en plåt med bakplåtspapper. Min deg var så lös att jag fick lägga den i en plåt modell mindre med höga kanter. Sätt ugnen på 250 grader...
Strö vetemjöl över degen (eller degarna som är formade till bröd) & jäs ytterligare ca 2 timmar under bakduk. Snitta sedan bröden...
Grädda brödet i mitten av ugnen. Släng in 1 dl vatten på ugnsbotten vilket bidrar till att brödet får en fin skorpa. Sänk värmen till 220 grader & grädda i 40-50 minuter, brödet ska få ordentligt med färg...
Det blev alltså ett STORT bröd med en super fin skorpa...
Fina luftbubblor i brödet som blev väldigt, väldigt gott!
Jag inser att det här med surdeg är en konst & jag kommer fortsätta utöva den ;0)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar