Top Vardagsbetraktelser bloggar Blogglista.se Blogg Topplista Allmänt Matbloggstoppen

lördag 20 augusti 2011

Rissoni sallad

Hej sa jag till helgen å så har nästan halva helgen redan gått... Fredag kväll var = fredagsmys med min man. Jag gjorde en rissoni sallad & till den åt vi bröd med olivolja & drack rödvin. Så himla länge sedan vi åt denna rätt & jag kände redan i onsdags att det var detta jag ville äta på fredagen. Super enkel & super god, en av mina hemma favoriter!

Basilika såsen är en av ingredienserna, så börja med den redan en stund innan rätten byggs ihop.
Recept på en höft:
1 kruka basilika
ett par nävar med ruccola
1 pressad vitlöksklyfta
knappt 1/2 pressad citron
en rejäl skvätt olivolja av finare sort
örtsalt
nymald svartpeppar
Mixa allt till ev grön sås.

I said hello weekend & since then almost half the weekend is already gone... Yesterday we had a soft evening at home with a delicious pasta dish & red wine. I´m just saying, mozarella, olive oil, basil, pasta, tomato, pine nuts & cured ham :0)



Recept rissoni sallad: Börja med att koka ett par dl med rissoni pasta, dela under tiden körsbärstomater (vi använder alltid gula eftersom jag inte tål röda) & lägg i en stor skål/fat...
Forma rosor av en lufttorkad skinka som är tunt skivad, här parma (crudo eller spansk skinka fungerar också), mängd efter person...
Häll sedan över den nykokta & avrunna pastan i skålen...
Blanda i basilika såsen direkt när pastan fortfarande är varm...
Riv i 2 st mozarella ostar (gärna äkta buffel mozarella) & blanda...
Stick ner skinkan i pastan...
Här är egentligen pasta rätten klar, men igår tog jag även med en 1/2 avocado som redan var uppdelad...
Skiva upp ett gott färskt surdegsbröd...
Redan här kan man strö över rostade pinjenötter eller rostade sojaböner, jag serverar antingen pinjenötterna eller sojabönerna i en skål vid sidan av så att var & en kan ta så mycket man önskar...
Några andra tillbehör, en riktigt schyst olivolja, vatten, tapenade & rostade pinjenötter...
Serveras med glad rött -perfekt fredags middag med levande ljus & en massa prat :0)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar