Top Vardagsbetraktelser bloggar Blogglista.se Blogg Topplista Allmänt Matbloggstoppen

fredag 4 februari 2011

Mitt hälsobröd

Har tidigare delat med mig av detta recept på nyttigt bikarbonat bröd, men måste göra det igen. Använd gärna ekologiska ingredienser, de gör störst nytta ;0)

Recept:
1.) Häll följande ingredienser i en bunke & blanda:

2 dl havregryn
5 dl siktat dinkelmjöl
1 dl linfrön
1 dl russin/gojibär/hackade aprikoser/frysta bär -du väljer!
1 dl grovt hackade hasselnötter (jag använder ekologisk mandel)
1/2 dl solrosfrön el pumpafrön
2 tsk bikarbonat

2.) Tillsätt 4 dl naturell yoghurt & 3 msk honung.

3.) Riv grovt ner 1 rött skalat äpple. Blanda.

4.) Smöra en brödform & strö i sesamfrön, häll ner smeten & strö över mer frön av valfri sort.

5.) Grädda brödet på nedersta valsen, 175 grader i ca 80 minuter. Låt svalna brödet svalna inlindat i en handduk på ett galler.


Translation: My favorite homemade healthy bread :0)


Härligt nybakat hälsobröd :0)
Saftigt & mörkt, super gott! Jag skivar upp brödet innan jag fryser in det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar