Top Vardagsbetraktelser bloggar Blogglista.se Blogg Topplista Allmänt Matbloggstoppen

måndag 14 februari 2011

Asiatisk touch

I lördags lagade vi mat med asiatisk touch till våra gäster. Räkor, kyckling & banan stod på meny´n. Jag fortsätter att försöka laga mat efter tema när vi har middagsgäster, helgen som passerade blev det LCHF & asiatiskt. På fredag blir det ett nytt tema till våra gäster, men vad det blir vet jag inte än själv ;0)

Translation: Last Saturday we cooked food with an Asian touch to our guests. Shrimp, chicken &banana was on meny'n. On Friday, it will be a new theme for our guests, but what it is, you have to wait to see ;0)

Förrätten gjordes helt på känn. I botten på skålarna la jag glasnudlar, hällde på sås, en näve med handskalade räkor, 1/2 skivad avocado, några sparris toppar & varsin lime klyfta :0)
Såsen blev supergod så jag måste dela med mig av det improviserade receptet:
Sås till 4 personer:
1 stor burk krossad, avrunnen ananas
ett par cm färsk fint riven ingefära
1-2 pressade vitlöksklyftor
ca 1 dl sweet chilisås
en skvätt japansk sojasås
några droppar sesamolja
limejuice från 1 lime
örtsalt & svartpeppar
Låt såsen stå & dra kallt i någon timme.
Det blev en Räksallad med asiatiska inslag.
Huvudrätt: Grillade kycklingspett serverade på en bädd av wookade grönsaker, jasminris & jordnötssås.
Jordnötssås känns väldigt 90-tal men är super god till kyckling.
Recept 4-6 personer:
1 påse med salta jordnötter ca 250 g
1 burk kokosmjölk
röd currypasta
Fräs currypastan i lite olja i en kastrull, ca 1-4 msk beroende på hur stark pastan är.
Mixa el finhacka jordnötterna & häll i kastrullen tillsammans med kokosmjölken. Koka upp & låt sedan såsen stå & puttra ca 20 minuter. Såsen blir tjock & krämig.
Jag ska helst inte äta jordnötter så jag laddade upp med mer sås från förrätten på min tallrik.
Till desserten hade jag gjort egen vaniljglass, numera ett återkommande inslag hemma hos oss ;0)
Dessert: Grillad banan med vaniljglass.
Enkelt, halvera & dela bananer som sedan stek i smör & farinsocker.

1 kommentar: