Top Vardagsbetraktelser bloggar Blogglista.se Blogg Topplista Allmänt Matbloggstoppen

måndag 31 januari 2011

Glass med chokladkross

Jag gjorde glass efter ett nytt recept i helgen. Skillnaden med detta recept & receptet jag brukar använda var att låta både mjölken & sedan äggsmeten sjuda. Jag rekommenderar att göra glassen i glassmaskin. När glassen närmade sig slutet i glassmaskinen rörde jag ner finhackad mörk & ljus choklad, en hit om man gillar choklad. Nästa gång ska jag behålla glassen som den är, med vaniljsmak, för enkelt är också väldigt gott :0)

Translation: This weekend I made ice cream with chocolate after a new repice, the result was perfect!

Recept 4-6 portioner: Dela 1 vaniljstång & skrapa ut fröna som läggs...
i en kastrull tillsammans med 3 dl gammaldags mjölk (själv tar jag 2 1/2 dl mellanmjölk & 1 dl vispgrädde). Värm tills mjölken nästan kokar, dra av från värmen & låt mjölken stå & dra åt sig vaniljsmaken i ca 30 minuter.
Hacka ca 50 g mörk 70% choklad & 50 g mjölkchoklad.
Vispa 3 äggulor & 1 dl socker.
Äggsmeten ska bli fluffig & vit.
Sila mjölken & blanda ner den i äggsmeten, rör konstant.
Häll blandningen i en kastrull & sjud på låg värme i ca 10-15 minuter eller tills blandningen har tjocknat. Rör oavbrutet hela tiden. LÅT INTE smeten koka för då skär den sig :0( Dra äggkrämen av värmen & låt stå & svalna minst 1 timme.
Vispa 3 dl grädde.
Grädden ska bli tjock.
Blanda ner grädden i äggkrämen när den har svalnat & rör om.
Häll sedan över smeten i glassmaskinen & kör enligt maskinens anvisningar, jag kör ca 35 minuter. Häll över glassen i en burk med lock & förvara i frysen fram till servering. Ställ fram glassen en stund innan servering & servera med chokladsås med mjölkchoklad & färska hallon -NJUT!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar