Top Vardagsbetraktelser bloggar Blogglista.se Blogg Topplista Allmänt Matbloggstoppen

torsdag 2 december 2010

Torsdag & sopplunch

Oväntade ting händer när man har barn... Idag blev vi hemma & slapp undan snö kaoset. Kyla & snö, vad passar bättre då än en rykande het soppa med nybakat bröd. Sagt & gjort, jag provade ett nytt bröd recept som gick hyffsat snabbt, resultatet? Ja en form av Hönökaka skulle jag säga. Grönsakssoppa med man tager vad man haver principen & varmt nybakat bröd lyfter vilket kulen torsdag som helst :0)

Translation: Unexpected things do happend when you got kids... We stayed at home today while the snow keept on falling. Winter time like this it´s great with a hot soupe for lunch. Today I baked some bread & made a vegatable soup, an suddenly this thursday was shining :0)

Farmors julbröd recept som kommer från Allt om mat (jag gjorde halv sats, men skriver hela):
Lös 50 g smulad jäst med 5 dl fingervarm mjölk i en skål.
Tillsätt 2 msk ljus sirap &...
2 tsk salt...
12 dl vetemjöl... Blanda gärna i maskin...
Också 100 g mjukt smör...
Låt jäsa 45 minuter...
Dela degen i två delar & kavla ut varje deg till 1/2 cm tjock i en rektangel form, skär degen som jag gjorde på bilden...
Lägg bitarna på plåt med smörpapper & nagga med gaffel. Grädda i 250 grader i 5-7 minuter (7 min för mig). Låt svalna på galler med duk.
Varmt bröd, då är smör ett måste som bara smälter mmmmmmm... Å så enkel grönsakssoppa, så gott!
Resten av brödet frös jag in, enkelt bröd med bara en jäsning, som jag kommer baka igen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar