Top Vardagsbetraktelser bloggar Blogglista.se Blogg Topplista Allmänt Matbloggstoppen

söndag 19 december 2010

Knäck

Knäck = ETT MÅSTE på julens gottebord. Jag har polkagris i min knäck istället för traditionell mandel & så håller jag koll på knäcksmeten med termometer & hoppar helt över kulprovet som jag tycker är lite lurigt. Här kommer mitt favorit recept på knäck :0)

Translation: Knäck is a MOST HAVE for christmas, here is my best recipe for a successful knäck :0)


Recept: Blanda 2 dl socker, 2 dl ljus sirap & 2 dl gräddde i en kastrull, jag använder en bred & vid kastrull. Låt koka upp & koka i ca en kvart, mitt bästa tips är att används en termometer, 120 grader ska snäcksmeten komma upp till, tar ca 15 minuter -ibland mer eller mindre...
När smeten kokar ställer jag ut små formar på en plåt med bakplåtspapper &...
mortlar ca 1 dl polkagris karameller. När knäcken nått 120 grader rör jag i ca 1 msk smör & polkagrisen, slår sedan upp smeten i en bringare med pip för lättare upphällning i formarna.
Klart, förvara den mumsiga knäcken svalt :0)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar