Top Vardagsbetraktelser bloggar Blogglista.se Blogg Topplista Allmänt Matbloggstoppen

måndag 30 augusti 2010

Kräftskiva på Österlen

Vi samlades ett litet gäng i en idyll på Österlen, det var dags för kräftor. Det var första gången för min man att dessutom sätta i sig sötvattens kräftor, som den västkust människa han är så är han endast van vid fina STORA havskräftor. MEN vi kokade om våra jumbo kräftor från ICA & dom smakade mycket bra, fick även MVG från min man.
Vi hade så himla mysigt & kom inte i säng förens långt in på små timmarna, TACK Hanna & Anders för en mysig skiva :0)


Så trista, dom små rackarna från ICA -dags för omkok!
Röda & hyfsat stora, smakar bättre efter en vända ner i...
en stor gryta med vatten som var rejält saltat med en smula socker, en skvätt öl & dillkronor.
När vattnet har kokat upp, i med kräftorna & låt det koka upp igen, låt sedan kräftorna svalna i grytan med lagen & håll kallt fram till servering.
Framme där vårt kräft gille skulle hållas, en rosa lite stuga :0)
Här fanns det en massa fina dill kronor...
Å kitschigt pynt i trädgården....
Jag tycker bara det är så charmerande kul :0)
Inne i ett alldeles lagom litet uterum smaskade vi senare i oss våra kräftor.
Daniel & två killar direkt från golfbanan, Steinar & Anders.
Överallt små charmiga vinklar & vrår...
Vi hade med en bunt blommor till...
kvällens värdpar, Anders & Hanna :0)
Hunden Nelly gillar att ha besök :0)
Anders syster Annika hårar av sin Steinar som hade skjortan full med katt hår :0)
Välkomstdrink i köket!
Ingen kräftskiva utan denna gubbe!
Ni som verkligen känner mig fattar att dessa dekorationer tilltalar mig.
Som sig bör, pappduk, kitschig papptallrik med tillhörande hatt & servett.
Hanna i sin fina klänning & skor, notera den fina trasmattan :0)
Jag & Daniel :0)
Syskon kärlek!
Så var det äntligen dags att hugga in på kräftorna!
Annika & Steinar hade med sig räkor, vi körde lite byteshandel -en kräfta mot 5 räkor!
KUL på skiva!
Jag hade med en svamp & ost paj & Hanna hade fixat en sallad.
Lite senare dök även Christer från St Herrestad upp.
Christer hade också med sig kräftor &...
den här otäckingen...
Norsk snaps så Steinar kände sig hemma!
Hanna = lekledare.
Lite senare mumsade vi i oss äppelpaj med vaniljglass som jag hade med mig.
Drack lite Baily´s till kaffet.
En MYCKET nöjd Nelly åt upp det sista av glassen.
Hanna med hatt :0)
Själv körde jag dubbelt, blomster prydnad + hatt :0)
Efter detta ögonblick lämnade vi uterummet för stugan där det tändes brasa & åts en massa goda ostar. En fantastiskt mysig afton, TACK till alla som var där :0)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar