Top Vardagsbetraktelser bloggar Blogglista.se Blogg Topplista Allmänt Matbloggstoppen

måndag 31 maj 2010

Vackra hus

Vår första promenad på ön gick till Nordby, samma by som färjan från fastlandet lägger till. Å vilken by, jag bara fullkomligt älskade att knalla omkring & se på alla vackra hus. Nu när alla träd står i blom fick jag känslan av körsbärsdalen, en riktigt sagoby fylld med historia. Jag skulle tippa på att långt över hälften av alla hus på ön har traditionella stråtak. Det blev många foton på hus, perfekt som inspiration för en husägare om jag själv. Här visar jag en hel underbar bunt av hus :0)



Vackert...
Många stora hus...
Många underbara huslängor.
OK, det finns många olika avvängingar av nappar för barn, men att fylla ett helt träd i trädgården känns väl ändå något osmakligt, eller?
Å, körsbärsdalen...
Älskar kontrasten med den starkt gul/gröna bänken framför det gamla huset, lyfter verkligen.
Ett gammalt hus som är renoverat så pass att det nästan ser nyproducerat ut, men jag gillar det absolut.
En länga som vätter ner mot vattnet. I Danmark står cyklarna lutade överallt mot träd, staket & väggar.
På de riktigt gamla taken syntes ofta ett lager av mossa, estetiskt romantiskt, men säkert inte bra för taket.
Här inne rymdes en liten resturant.
Vacker nock.
Väldigt effektfullt att mixa alla kulörer av pensér i blomsterlådorna. Som jag alltid säger, man ska absolut inte vara rädd för färg!
Lila möbler passar fint in framför vägg fylld med kryddörter.
Här inne fanns det mängder med ljus.
Utanför en butik ser detta fint ut, hemma skulle det antagligen se ut som skräp.
Killarna spanar in huspriserna på ön.
Hus tätt ihopbyggda.
Här har den vita katten i fönstret fått sällskap av ett litet gosedjur :0)
Fågelholkar bildar estetik.
En resturant som har fyllt sina fönster med olika gamla glas, kanske ett kul tips för ett torp eller sommarstuga.
Mera glas...
Hans & Greta´s Creperi...
Galleri´er finns det många av i Nordby, ön rymmer många konstnärssjälar.
Murgröna som klättrar längs de stora träden, väldigt romantiskt.
Ännu en individuell dekoration på ett hus.
Lite herrgårdslikt i mindre skala.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar