Top Vardagsbetraktelser bloggar Blogglista.se Blogg Topplista Allmänt Matbloggstoppen

tisdag 18 maj 2010

Choklad skorpor

Hyllorna var tomma på kakburkar, något som inte går an hemma hos mig, så mitt i all städning var det dags att göra nå´t kul -baka! Först bakade jag kola snittar, sen hade jag lust att prova nå´t nytt recept. Bläddrade i Leila´s bakbok & fann en recept på choklad skorpor med de lite udda ingredienserna som oliver & pinjenötter. Nu hade jag varken oliver eller pinjenötter hemma, så det blev istället en egen tolkning :0)

Receptet i boken...
Mitt recept: Hacka 100 g mörk choklad (tog 50/50 , mörk + cappuchino smak) & 50 g mandel.
Vispa 1 ägg & 1 1/2 dl strösocker & 1 tsk vaniljsocker vitt & fluffigt.
Blanda 3 1/2 dl vetemjöl, 1/2 dl kakao & 1 tsk bakpulver & rör ner i äggsmeten.
Häll sedan i 1/2 dl olivolja & 2 msk kallt vatten.
Häll i den hackade chokladen & mandeln & knåda ihop degen.
Forma degen till två avlånga rullar. Grädda i ca.25 minuter i 150 grader. Ta ut dem & sänk värmen till 125 grader. Skiva längderna i ca. 1 cm tjocka skivor & vänd snittytan uppåt. Grädda ytterligare i ca.20 minuter.
Resultatet blev både gott & dekorativt.
Två kakburkar fyllda, redo att ta emot besök igen :0)
Kola snittar, en klassiker, supergoda med ingefära!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar