Top Vardagsbetraktelser bloggar Blogglista.se Blogg Topplista Allmänt Matbloggstoppen

onsdag 21 april 2010

Lemoncurd

Provad att göra egen lemoncurd, det gick utmärkt & mycket snabbare än jag trodde. Tanken var att lemoncurden skulle användas till citronsufflé, med så långt kom jag aldrig. Men detta recept kan komma att bli en favorit i sommar, kan tänka mig att det är smaskigt som fyllning i jorgubbstårta eller anda desserter med bär.En bonus är att man dessutom slipper alla E-ämnen som finns i färdigköpt lemoncurd :0)

Recept (här kommer recept till full satts, jag själv gjorde receptet på hälften) : 3 citroner.
Blanda rivet skal från 3 citroner & saft från 2 & koka upp med 1 1/2 dl strösocker & 50 g smör. Sila vätskan.
Blanda ut 2 msk majsstärkelse med saften från den tredje citronen & rör ner i den varma vätskan.
Vispa samman 2 ägg & rör ner dem i vätskan, ställ tillbaka kastrullen på spisen & sjud under konstant vispning tills krämen tjocknar.
Jag silade krämen en gång till efter den var klar.
Häll över krämen i en ren burk el skål & låt svalna. Förvara i kylskåpet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar