Top Vardagsbetraktelser bloggar Blogglista.se Blogg Topplista Allmänt Matbloggstoppen

tisdag 23 februari 2010

Hälsomuffins

Receptet till mina hälsosamma muffins som jag har justerat lite, kommer från en dietist som skrev för Aftonbladet, long time ago. Dessa kan man absolut mumsa i sig till kaffet mitt i veckan utan minsta gnutta dåligt samvete -kan det bli bättre? Smaken ja, tycker själv att det är en blandning av morot/äppelkaka möter kanelbulle, fast på ett nytt & väldigt nyttigt sätt. De blir väldigt saftiga, jag fryser in dem & värmer dem lite i ugnen innan de ska ätas.


Hälsosamma ingredienser.
Recept: Tärna 2 st röda äpplen fint (själv skalar jag äpplena först) & riv ca 4 dl morötter fint.
Blanda 3 dl dinkelmjöl, 1 dl fiberberikade havregryn, 3 msk linfrön, 1 dl pumpafrön, 3 tsk bakpulver i en bunke.
Blanda 4 ägg, 1/2 dl honung, 3/4 dl kallpressad rapsolja, 1 1/2 msk kanel, 2 tsk kardemumma i en annan bunke. Häll sedan över mjölblandningen i äggsmeten & blanda väl.

Fyll smeten till hälften i muffinsformarna. Jag använder de största formarna som går att köpa på ICA. Idag halverade jag receptet & fick då 6 st muffins. Grädda i mitten av ugnen 15-20 min.
Mums till eftermiddagskaffet, piggade onekligen upp denna annars så kalla & trista tisdag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar