Top Vardagsbetraktelser bloggar Blogglista.se Blogg Topplista Allmänt Matbloggstoppen

fredag 11 december 2009

En favorit

"Banankaka åt jag alltid innan vi åkte ut med dykbåten tidigt på morgonen när jag bodde i Karibien", så säger alltid min man nostalgiskt när banankaka kommer på tal. Jag har också varit i Karibien en gång & jag håller med min man, banankakan där smakar obeskrivligt gott! Detta recept är min mammas från början, men jag har utvecklat receptet, lagt till & justerat. Perfekt kaka att baka när bananerna ligger trötta, trista & övermogna i skålen. Saftig & god, håller sig flera dagar utan att åka direkt i frysen.

5 Bananer, varav 2 st mosas
Rosta 2 1/2 dl kokos i stekpanna på spisen.
Vispa 125 g smör, 2 dl strösocker, 1 dl farinsocker pösigt, vispa ner 2 st ägg - ett i taget.
Tillsätt 1 dl grekisk yogurt/gräddfil el liknande, 1 tsk vaniljsocker, 2 tsk bakpulver, 5 dl vetemjöl & de mosade bananerna i smeten, blanda väl.
Smöra & häll kokos i en form med löstagbara kanter. Varva smeten med 3 bananer som skivas i. Gräddas ca 1 timme i 175 grader, behöver ev täckas med ugnsfolie efter ca halva tiden, så den inte blir bränd.
Äts ljummen!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar