Top Vardagsbetraktelser bloggar Blogglista.se Blogg Topplista Allmänt Matbloggstoppen

fredag 13 november 2009

Fredagsmys

Biffarna ligger & gottar till sig i pannan innan...
de serveras med lingoncoleslaw och gratinerat höstmos.
Bästa ölen om man är ute efter alkoholfritt med riktig smak.

En vecka sedan fyndade jag en ny kokbok för 25 simpla kronor, "Mat på svenska" av Caroline Hofberg. Boken visade sig innehålla ovanligt många lockelser som ska provlagas i vårt kök under vintern, annars köper jag många kokböcker som bara blir "bilder böcker".

Ikväll provlagade min kära man enbärsburgare med lingoncoleslaw. Till detta lagades ett mos vi själva utvecklade med inspiration hämtat från boken.

Höstmos 2 pers:
• Ca 7-8 potatisar
• 1 vitlöksklyfta
Som kokas mjukt. Tillsätt varm mjölk & smör, 1 ägg -vispa.
Blanda i riven västerbotten ost & smörstekta kantareller.
Häll upp i små ugnsformar & gratinera i ugnen tills moset fått fin färg.

Vad man väljer att servera moset till är en smaksak, idag valde vi enbärsbiffarna. Till detta vill jag speciellt till dem som inte dricker alkohol, rekommendera Carlsberg´s non alcoholic öl. Den öl som i särklass smakar bäst utan en gnutta alkohol, perfekt för mig som ammar men ändå vill uppleva en fin ölsmak.

Trevlig helg ;0)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar