Top Vardagsbetraktelser bloggar Blogglista.se Blogg Topplista Allmänt Matbloggstoppen

tisdag 6 mars 2012

Supergod hälsomüsli

Att jag gör min egen müsli har jag visat tidigare här på bloggen. Denna gången fick jag faktiskt ny inspiration från Hälsokokboken. Resultatet blev jätte gott för att inte snacka om hur nyttigt det är tillsammans med ekologisk naturell yoghurt & bär på morgonkvisten ;0)

I stort sätt kan man ha i det man gillar i en müsli, det här är min favorit just nu,
Emma´s Häslomüsli 1 stor burk:
Blanda (gärna ekologiska produkter) & häll ut på en plåt klädd med bakplåtspapper
6 dl dinkelflingor
1 1/2 dl solrodfrön
1 dl pumpafrön
1 dl oskalade sesamfrön
1 dl krossade linfrön
3 dl hackande mandlar
1 näve hyvlad kokos
Blanda ca 3 tsk acacia honung med ca 2 msk rapsolja & ca 5 msk vatten & slå över blandningen, rosta i ugnen i ca 15 minuter i 200 grader, rör om då & då. Låt svalna, tillsätt sedan
2 dl quinoapuffar
1-2 dl gojibär
1 dl torkade blåbär
1 dl physalisfrön
Häll upp i en stor burk med tätslutande lock -lätt som en plätt!

I have showed earlier here on the blog that I make my own muesli. This time, I was actually inspired by the Health Cookbook. The result is really good, not to talk about how healthy it´s combined with organic natural yoghurt & berries in the morning ;0)


Här häller jag över honung, rapsolja & vatten. Hjälp till att fördela blandningen med fingrarna...
Klart för rostning i ugnen...
Efter ca 15 minuter i 200 grader ser det så här fint ut...
Här är hälsomüslin färdig blandad & klar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar