Top Vardagsbetraktelser bloggar Blogglista.se Blogg Topplista Allmänt Matbloggstoppen

onsdag 28 mars 2012

Lunch soppa

Onsdag & halvlek = check. Någon mer som haft svårt att komma upp på morgonen efter att det blivit sommartid? Huuu vad tuff denna veckan har varit... Men det kommer bli bättre & jag fortsätter försöka tänka lite extra mycket på hälsan just nu & soppor är både nyttigt & mättande till lunch. Förra veckan gjorde jag bland annat en soppa liknande hälsosoppan jag visat tidigare. Super gott vill jag lova, med bland annat grönsker, ingefära & böner ;0)

Wednesday & half week = check. Have anybody else trouble getting up in the mornings after last weekend's time change? Huuu what tough this week has been... But I keep trying to think a little extra healthy right now & soups are healthya for lunch. Last week, I did cooked a soup similar the health soup I showed earlier. Super good, I promise, with vegetables, ginger & beans ;0)


Med en knäckemacka med mosad avocado till så blir lunchen fulländad...
Recept 2 personer:
Fräs en hackad gul lök i oilvolja, tillsätt 1 hackad vitlöksklyfta, spiskummin, korinder & lite chili. Häll på vatten & 2 ekologiska buljongtärningar & riv i ett par cm ingefära (snåla inte med ingefäran). Tillsätt i hackad morot & 1 hackad palsternacka & knappt 1 dl fullkornsbulgur, låt koka i ca 11-12 minuter. Häll i hackad zuccini mot slutet. Smaka av med svartpeppar & toppa soppan med hackad gräslök & hackad persilja. Servera med en klick turkisk yoghurt & sojaböner. Denna gången rev jag även i ett äpple & ingefära samt pressad citron i yoghurten för en extra kick!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar