Top Vardagsbetraktelser bloggar Blogglista.se Blogg Topplista Allmänt Matbloggstoppen

måndag 19 mars 2012

Bagarens surdegsbröd

Det har blivit lite jag & mina surdegar ;0) Nu i helgen var jag bara tvungen att testa Bagarens vetesurdeg från Kronjäst som dykt upp på kylhyllan i butikerna. Jag scanande av QR-koden på sidan av burken & fick fram ett recept som gav tre bröd, tiden tog ungefär densamma som att baka ett vanligt surdegsbröd med färdig surdeg. Brödet blev väldigt fluffigt men saknade den sega känslan, men ett bröd försvann under kvällen så det säger väl en hel del om kvaliteten. Det finns även rågsurdeg. Så här gick det till med den lilla burken med surdeg :0)

This weekend I baked sourdough bread with pre-bought sour dough from the supermarket. It went well & I got three great bread :0)


Jag scannade av koden på sidan & fick fram ett recept på sidan av burken...
Smula 25 g jäst i en bunke, tillsätt 5 dl kallt vatten...
Tillsätt surdegen &...
2 tsk houng (stod inte i receptet men socker kickar igång jäsämnena)...
Häll i ca 13,5 dl vetemjöl special...
Blanda i maskin i ca 10 minuter, tillsätt 2 tsk salt mot slutet. Täck över bunken med en handduk & låt degen jäsa i 2 timmar...
Så här fin blev degen efter första jäsningen...
Häll försiktigt ut degen på mjölat bakbord...
Dela degen i tre delar &...
Forma dem varsamt till tre bröd...
Strö över mjöl & täck över med plastfolie...
Efter minst en timmes jäsning så är det dags för gräddning...
Ställ en skål med ca 5 dl vatten i botten av ugnen som ska vara uppe i 260 grader. Gör ett par snabba snitt tvärs över bröden & ställ i plåtarna i mitten av ugnen & sänk värmen till 220 grader. Jag slängde även in en kopp med vatten på botten i ugnen. Grädda i ca 22-25 minuter...
Härliga bröd...
Låt bröden svalan på galler...
Bröden som känns ihåliga när man knackar på de blev super fina, otroligt saftiga & fluffiga bröd -tack vare en liten burk från ICA :0)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar