Top Vardagsbetraktelser bloggar Blogglista.se Blogg Topplista Allmänt Matbloggstoppen

tisdag 17 augusti 2010

Tisdags frallor

En hel timme trotsade jag & min son dagens regn oväder, trots regnkläder & paraply blev jag blöt. Men ack så skönt att komma ut, för senare när man kommer in är mysfaktorn hög. Att då också baka till eftermiddags fikat kändes helt rätt, jag tog ett recept från Matplatsen, frallor. Jag har bakat dem tidigare, men idag tillsatte jag havregryn & gjorde dem dessutom lite större. Perfekt bröd också för Alfons, lätta, snabba & mycket saftiga frallor :0)

Receptet är så bra att det har fått hamna i min receptpärm :0)
Recept 16 st frallor: Smula 50 g jäst i en bunke.
Smält 50 g smör som blandas med 5 dl finger ljummet vatten. Rör ut jästen med lite av vätskan, häll sedan i resten.
Tillsätt 1 msk sirap (jag använde vit sirap, honung fungerar också bra -allt för att kick starta jäs processen), 1/2 msk salt.
I receptet står det tillsätt 12-15 dl vetemjöl, jag tillsatte 2 dl havregryn, 3 dl vetemjöl special & sedan resten vetemjöl tills att degen kändes bra. Arbeta degen väl, gärna i maskin, min gick ca 10 minuter.
Forma sedan frallor, 16 st säger receptet, jag gjorde mina lite större & fick då 12 st. Låt sedan frallorna jäsa under en bakduk i 45 min.
Pensla frallorna med 1 uppvispat ägg.
Efter ägget topping, jag varvade blå valmofrön med oskalade sesamfrön -valet är ditt!
Grädda sedan frallorna i 250 grader i ca 8 min.
Låt brödet svalna på ett galler.
Å sen till det roliga, äta dem :0)
Tillsammans med ost & skivat äpple smakade brödet ljuvligt med en kopp kaffe till regnet som öste ner på utsidan, resten av frallorna ligger nu i min överfyllda frys :0)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar