Top Vardagsbetraktelser bloggar Blogglista.se Blogg Topplista Allmänt Matbloggstoppen

fredag 13 augusti 2010

Röda vinbär

Uti vår hage där växa... Röda vinbär i massor, a never ending story, vi plockar & plockar & plockar & fortfarande finns det en massa vinbär kvar. Mamma har verkligen varit den som legat i mest av oss för att få av det röda guldet. I år lös fryser vi bären i större utsträckning än tidigare år, perfekt att ta fram till bakverk, morgon gröten eller yoghurten. Jag har också gjort en ny marmelad med röda vinbär, hallon, rom & vanilj stång. Marmeladen ska vi testa i kväll till en STOR ostbricka :0)

Grenarna hänger tunga av dem röda bären.
Å så lyfter man på en ny gren, å ja där är det ännu mer...
Färdig pockat för denna dag...
Jag planterade solhattar i våras, så här fint blommar dem nu :0)
En liten, liten snigel. Min mamma älskar den vilda floran i trädgården, jag tycker så där...
Recept röda vinbär & hallon marmelad skapat av mig själv: Häll i 1 liter sköljda vinbär 6 en 1/2-1 liter hallon (jag använde köpta frysta) i en stor gryta, tillsätt 1/2 delad urskapad vaniljstång, 1 dl muscavado socker & ca 2-5 dl syltsocker (jag gillar när marmeladen inte är för söt).
Tillsätt 3 msk valfri rom. Låt koka upp & sjud sedan ca 10 minuter.
Skumma av marmeladen.
Häll upp marmeladen på rena & varma burkar & förslut dem med lock genast. Förvara sedan kallt (jag sparar 1 burk framme i kylskåpet, resten fryser jag in & tar fram vid behov).
Härlig färg, får hoppas att innehållet smakar lika bra som det ser ut... :0)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar