Top Vardagsbetraktelser bloggar Blogglista.se Blogg Topplista Allmänt Matbloggstoppen

måndag 23 augusti 2010

Min pizza

I fredags lyxade vi till det med hemgjord pizza & film. Vi hade så himla mycket ost kvar från ostbrickan så det passade fint att lägga på pizzan. Å så mycket, mycket fyllning, vad man nu gillar är självklart :0)

Champinjoner, gula körsbärstomater, ädel ostar & färsk mejram hamnade på pizzan.
St Agur & camenbert...
Pizza deg receptet är gammalt & kommer från Arla, jag byter dock ut lite av det vanliga mjölet & ersätter med ekologiskt dinkelmjöl. Här är degen klar efter jäsningen & knådas smidig.
Sedan kavlade jag ut degen på mjölat bord innan den lades på en oljad plåt.
Jag tål inte röda tomater & starka tomatsåser, men jag mixar ekologisk ketschup med lite ekologisk chilisås som grund på pizzan -som funkar för mig. Sedan en massa färsk mejram, oregano funkar också.
Sedan lade jag på camenbert, St agur & någon stark riven ko ost...
Sedan tre olika sorters salami som låg i överflöd i vårt kylskåp.
Champinjoner, gula körsbärstomater & skivat äpple i brist på päron...
Avslutade med vanlig riven ost, sen in i ugnen.
225 grader efter ca 15 minuter får man ut en så´n här läcker pizza & en härlig doft i hela huset :0)
Serverat!
En mumsig sallad med nektariner, avocado, spenat, mungböner, vinbär & gurka är självklart till pizzan!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar