Top Vardagsbetraktelser bloggar Blogglista.se Blogg Topplista Allmänt Matbloggstoppen

tisdag 24 augusti 2010

Iskall Gazpacho

Tomattider, då passa vi på att göra Gazpacho -kall tomatsoppa som härstammar från Spanien. Här i Skåne finns det gott om gula tomater till riktigt låga priser just nu, vilket passar mig perfekt. Årets Gazpacho recept härstammar från kockarna på St Herrestad. Soppan blir bäst av att förberedas en eller två dagar i förväg & den passar lika bra till lunch som till förrätt. För att inte snacka om vilken vitaminbomb det är, vilket jag NATURLIGTVIS gillar :0)


Gazpacho recept för 2 personer: Skala & skär 1/2 gurka i mindre bitar & lägg i en skål...
Tillsätt 1 el 2 urkärnade gröna el gula paprikor delade i mindre bitar & ett par skivor skalad, tärnad melon..
Här använder jag gula körsbärstomater, men vilka tomater som helst funkar, ca 3-4 dl + två finhackade vitlöksklyftor...
Sedan i med färska örter, jag tog röd basilika, mejram & blad persilja, + 2-3 cm färsk finriven ingefära..
Tillsätt sedan torrt söndersmulat vitt bröd, lite efter känn, men inte för mycket!
Häll i gärna vitvinsvinäger, min var slut så det blev först en skvätt äppelcider vinäger & sedan...
en skvätt balsamvinäger, alla grönsaker ska var fuktiga efter vinägern är i blandad.
Alla grönsaker ska var fuktiga efter vinägern är i blandad, plasta & ställ i kylskåpet över natten.
Ta fram grönsakerna & mixa dem, passera sedan grönsaks purén genom en sil. Jag låter även lite av hela purén hamna i det passerade för att få en något grövre struktur på soppan. Tillsätter också ett par matskedar ekologiskt grönsaksbuljong, örtsalt & nymald svartpeppar. Låt stå kallt till servering.
Gazpacho till förrätt, upphällt i glas som jag tycker blir fint & inbjudande. Strö över lite färska örter & droppa över en fin olvolja, grillat bröd är också gott till :0)
Kall, smakrik & väldigt, väldigt god -veckans godaste förrätt, testa!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar