Top Vardagsbetraktelser bloggar Blogglista.se Blogg Topplista Allmänt Matbloggstoppen

lördag 14 augusti 2010

Fredag på tu man hand

Jag & Daniel hade fredags kvällen för oss själva, förutom vår lille son som så snällt låg & sov. Helgerna har varit fyllda under sommaren, så faktiskt väldigt skönt & mysigt att få kura & ha eget fredags mys. Vi gav oss på ostarna vi fick förra helgen av Daniels mamma & styvfar efter en lättare pasta rätt. När vi mätta & belåtna såg det bara ut som vi hade provsmakat ostarna, så himla mäktigt. Vi får försöka hitta på lite maträtter som vi kan använda osten i... Får klura lite på vad?

Liljorna jag köpte till förra helgen är verkligen helt underbara nu en vecka senare.
Vi började kvällen med något så ovanligt som cider, ingen höjdare, jag gick på vinet istället.
Olika salami sorter & min egna baguette.
Startade med en rissoni sallad med mozarella, gul körsbärstomat & rostade pinjenötter.
Mixade babyspenat & färsk basilika, pressad vitlök, pressad citron, olivolja, örtsalt & peppar & får en underbar grön sås som jag blandar ner i den varma nykokta pastan.
Kex i rader till osten.
Osten längst fram var täckt med timjan & enbär -super gott!
St Agur en klassiker.
En mycket mogen camenbert.
Bästa ost tallriken, fikon marmelad & min egna hallon/röda vinbär marmelad.
Mmmmmm...
Ostarna kom från Osthuset vid Lilla Torg, men favorit butiken är ändå Möllans Ost på Möllevångstorget.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar