Top Vardagsbetraktelser bloggar Blogglista.se Blogg Topplista Allmänt Matbloggstoppen

måndag 14 juni 2010



Ultra somrig tiramsiu

Testade en ny dessert jag såg kocken Tareq tillagade på Trädgårdsfredag. Till klassisk tiramisu brukar man vanligtvis doppa savoiardi kexen i kallt expresso kaffe innehållande någon sprit, men i Tareq´s recept kokar man en socker lag med citron, lime & passionsfrukt. Resultatet blev mycket fräscht & somrigt, heller inte för söt. Sockerlagen kokades på dagen & fick sedan stå kallt i kylskåpet, krämen förberedde jag också en bit samt fixade bären. Slutklämmen fixade jag till innan tiramsiun skulle ätas. Nästa gång ska jag prova att göra den i portionsglas, för denna dessert tål att göras många, många gånger under sommaren med olika bär :0)


Sockerlag: Riv skalet av en 1/2 citron & 1 1/2 lime.
Lägg skalet av citrus frukterna i en gryta & tillsätt 8 dl vatten (själv ska jag bara använda 6-7 dl vatten nästa gång), pressa sedan i den halva citronen & den halva limen i grytan.
Dela två passionsfrukter, kröpa ur innehållet ner i grytan & lägg även ner de tomma skalen.
Tillsätt 1 dl socker. Låt koka i 5 minuter, häll sedan upp i en skål & ställ kallt i kylskåpet.
Mascarpone krämen: Vispa 2 äggulor med 3 msk socker vitt & fluffigt.
Tillsätt sedan 1 burk, 250 g mascarpone ner i smeten, fortsätt vispa smeten vit & fluffig. Hit går att förbereda. Förvara i en tätslutande burk i kylskåpet. Vid servering vispa 2 äggvitor till raklödder liknande skum tillsätt sedan 2 msk socker & vispa tills marängen är hårt & fast, vänd försiktigt ner marängen i den förberedda mascarpone krämen, klart!
Dags att lägga upp: Doppa kexen eller slå över lite av sockerlagen på kexen som läggs på ett stort fat, lägg på ett lager med mascarpone kräm, lägg på bär (jag använde jordgubbar & stora blåbär) & sedan börja om igen med kex, kräm & bär, fortsätt att vara tills du är nöjd :0)
Närmar mig slutet :0)
Volia! Klart att hugga in :0)
Ingen kan motstå denna frestelse, prova!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar