Top Vardagsbetraktelser bloggar Blogglista.se Blogg Topplista Allmänt Matbloggstoppen

måndag 7 juni 2010

Pavlovarulltårta

Sveriges nationaldag till ära bakade jag en marängrulltårta, den blev verkligen fluffig & toppen god så prova absolut denna i sommar. Jag använde jordgubbar men kan tänka mig att vilka bär som helst smakar fint :0)


Recept: Vispa 5 stycken äggvitor med...
1 tsk ättika i en torr & ren skål tills det liknar raklödder.
Tillsätt sedan lite i taget 1 1/2 dl strösocker under vispning.
Tillsätt sedan 1 dl strösocker & 2 tsk majsstärkelse & 1 tsk vaniljsocker, vispa hela tiden. Totalt gissar jag på att marängen vispades i 10 minuter minst.
Bred ut den segan mycket kompakta marängen på en plåt med bakplåtspapper.
Grädda i 175 grader i ca 15 minuter. När marängen svalnat något tog jag bort bakplåtspappret den gräddades på & la den på ett nytt med kokos på.
Marängen fylls precis innan servering. Så här dags att fylla!
Först bredde jag ett mycket tunt lager med jordgubbs kesella som blev jätte gott, nästa gång ska jag testa med lemon curd.
Sedan ett lager vispad grädde.
På med färska skivade jordgubbar.
Till sist rev jag mörk choklad över allt innan marängen rullades ihop till en ganska lös rulle.
Så där en äkta svensk skapelse med maräng & jordgubbar :0)
Mums, mums!
Riktigt fluffig & inte alls tung, kompakt eller mäktig -perfekt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar