Top Vardagsbetraktelser bloggar Blogglista.se Blogg Topplista Allmänt Matbloggstoppen

torsdag 17 juni 2010

Lax på grillen

Jag gick & köpte lax, när jag sedan knallade hemåt slog det mig -vi har ingen ugn...
Men vi har en grill, fördel med att börja renovera kök om sommaren :0)

Till laxen serveras quinoa sallad. Quinoa´n kokas & får svalna innan den hamnar i salladsskålen.
Vinigretten gör jag en stund innan så den får dra till sig i smakerna. Finhacka en charlottenlök & lägg i en skål.
Pressa en vitlöksklyfta ner i skålen.
Tillsätt en tsk honung.
Häll i en skvätt olivolja.
Sedan en skvätt färskpressad apelsin juice.
Sista skvätten blir balsamvinäger.
Mal i svartpeppar & örtsalt, lår stå tills valfria grönsaker & qouinia´n är i salladsskålen, slå över vinigretten & rör om.
Så till laxen, varsin lax filé bit som läggs på varsit folieark. Strö över nymald svartpeppar, citron peppar & örtsalt, lite färska kryddor (jag använde citrontimjan & basilika), tillsist några skivor av citron & lime.
Förslut foliearken så det blir ett lax paket. Grilla ca 10 minuter.
När paketet öppnas sprider sig fantastiska dofter av fisk, örter & citrus, helt ljuvligt!
Quinoa salladen är fräscht till laxen, förutom quinoa hade jag i skivad räddisa, svarta böner, riven zuccini, avocado & grape frukt :0)
Lyxigt lätt mitt i veckan :0)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar